Identiteitskaart (Belgen) aanvragen/vernieuwen

Een elektronische identiteitskaart bevat een chip waarop je jouw persoonsgegevens kunt lezen.

Hiermee kunt u uw identiteit bewijzen en online zaken ondertekenen.

Vanaf 12 jaar kun je een EID aanvragen en vanaf 15 jaar moet je die altijd op zak hebben.  Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar.

Uitzondering is die voor jongeren van 12 tot 18 jaar, deze is maar 6 jaar geldig. Voor personen vanaf 75 jaar is dit 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar hernieuwd worden.

Procedure :

  • U komt persoonlijk naar het stadhuis via afspraak.
  • U hebt een nieuwe, recente (maximaal 6 maanden oud)  pasfoto mee die voldoet aan de voorwaarden normen van de International Civil Aviation Organization

    Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is
    . Recht in de lens kijken en neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach en geen tanden te zien).
  • De handtekening en vingerafdrukken worden geplaatst.

Kosten :

  • Aanvraag via normale procedure (ongeveer 2 weken): 20 euro
  • Aanvraag via spoedprocedure met levering in de gemeente (aanvraag voor 15 uur, afhaling de dag van de aanvraag + 1 werkdag): 130 euro
  • Aanvraag via spoedprocedure met levering in Brussel (FOD)(aanvraag voor 15 uur, afhaling 4.30 uur na de aanvraag): 150 euro

Afhalen van de eID kaart :

  • Breng je oude identiteitskaart mee.
  • De brief die je thuis kreeg met de pin- en pukcode.
  • Je moet persoonlijk langskomen om de kaart te activeren, dit kan aan het onthaal tijdens de openingsuren zonder afspraak.

 

Afspraak maken