Een elektronische identiteitskaart bevat een chip waarop je jouw persoonsgegevens kunt lezen.
Hiermee kunt u uw identiteit bewijzen en online zaken ondertekenen.
Vanaf 12 jaar kun je een EID aanvragen en vanaf 15 jaar moet je die altijd op zak hebben. Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar.
Uitzondering is die voor jongeren van 12 tot 18 jaar, deze is maar 6 jaar geldig. Voor personen vanaf 75 jaar is dit 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar hernieuwd worden.
Procedure :
- U komt persoonlijk naar het stadhuis via afspraak.
- U hebt een nieuwe, recente (maximaal 6 maanden oud) pasfoto mee die voldoet aan de voorwaarden normen van de International Civil Aviation Organization.
Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Recht in de lens kijken en neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach en geen tanden te zien). - De handtekening en vingerafdrukken worden geplaatst.
Kosten :
- Aanvraag via normale procedure (ongeveer 2 weken): 20 euro
- Aanvraag via spoedprocedure met levering in de gemeente (aanvraag voor 15 uur, afhaling de dag van de aanvraag + 1 werkdag): 130 euro
- Aanvraag via spoedprocedure met levering in Brussel (FOD)(aanvraag voor 15 uur, afhaling 4.30 uur na de aanvraag): 150 euro
Afhalen van de eID kaart :
- Breng je oude identiteitskaart mee.
- De brief die je thuis kreeg met de pin- en pukcode.
- Je moet persoonlijk langskomen om de kaart te activeren, dit kan aan het onthaal tijdens de openingsuren zonder afspraak.