Fietszones krijgen definitief een plaats in onze stad.

Gepubliceerd op Vrijdag 05 april 2024

Enkele jaren terug werden er als proefproject meerdere fietszones voorzien in onze stad. Na evaluatie legt het college nu de definitieve fietszones vast binnen een ruimer mobiliteitskader.  
De beslissing komt er na een uitgebreide participatieronde met de scholen, de adviesraden en de inwoners van onze stad.   

Hoe ziet de fietszone er binnenkort uit? 

  De huidige zone van het proefproject blijft behouden, met volgende aanpassingen: 

  • De fietszone in de Ten Brielenlaan wordt ingekort en begint nu pas ter hoogte van huisnummer 20. 

  • De Leopoldstraat verdwijnt uit de fietszone. 

  • De fietszone in de Molenstraat begint vanaf het kruispunt met de Grauwe Zusterstraat. 

  • Sint-Medardusstraat verdwijnt uit de fietszone. 

  • Er wordt een nieuw traject toegevoegd, dit om de schoolomgeving in de Hellestraat en Ooststraat fietsvriendelijker te maken. 

  • Het deel van de Ooststraat ter hoogte van nummer 11 richting Hellestraat wordt fietszone. 

  • De Hellestraat van kruispunt Ooststraat tot aan de Rapetstraat wordt fietszone.  

De komende maanden worden er nog heel wat aanpassingen rond mobiliteit doorgevoerd.  Het stadsbestuur zorgt voor de nodige en tijdige informatie. Een concrete timing ligt nog niet vast. De planning is in opmaak met de verschillende betrokken diensten. 

Zo komen er een aantal P30-parkeerplaatsen bij, en daarna gaan we de blauwe zone in onze stad gevoelig inkrimpen. In deelgemeente Geluwe verdwijnt de blauwe zone. 

Tegen de start van het nieuwe schooljaar wensen we ook de schoolomgeving in de Sint-Jorisstraat aan te pakken, samen met de omliggende straten. Hierover wordt later nog uitgebreid gecommuniceerd. 

Bij de aanvang en het einde van de schooldagen zal het zwaar verkeer in de schoolomgevingen volledig worden geweerd. 

Om de snelheid naar beneden te krijgen wordt nu ook de komende maanden ingezet op het invoeren van trajectcontroles op het grondgebied.