Wervik lanceert premiereglement ‘lokaal en digitaal’

Gepubliceerd op dinsdag 10 november 2020

Momenteel zijn alle eet-en drinkgelegenheden verplicht gesloten sinds maandag 19 oktober. Sinds 2 november zijn ook alle handelszaken die niet-essentiële goederen aanbieden aan consumenten gesloten voor het publiek. Dit normaal tot 13 december 2020.

Handelszaken mogen wel hun activiteiten voortzetten via levering aan huis of via een systeem op afspraak om vooraf bestelde goederen te laten ophalen. Horeca kan ook inzetten op afhaal- en eventueel levermogelijkheden. Maar dit betekent wel dat klanten het aanbod moeten kennen van de handelszaken en dit betekent meer dan ooit dat men online aanwezig moet zijn.

De coronacrisis zorgde ervoor dat heel wat consumenten – sommigen zelfs voor het eerst – online aankopen deden. De opmars van e-commerce in de retail is een onuitwisbaar feit. Mensen gaan steeds meer op zoek naar gemakkelijke manieren om hun producten of diensten te kunnen kopen en leveren op een tijdstip die voor hen past. Grote retailers krijgen daarbij een gigantische voorsprong omwille van hun marketingbudgetten en schaalvoordeel. Een lokale handelaar heeft niet altijd die budgetten of mogelijkheden om hier op in te zetten.

Tijdens deze tweede lockdown gaat de online shift nog een stuk harder toeslaan. De  eindejaarmaanden november en december betekenen voor veel sectoren immers een topperiode qua omzet. Dankzij sociale media kunnen de handelaars in contact blijven met hun klanten. Sinds de vorige lockdown is het duidelijk dat sociale media niet alleen online marketingkanalen, maar ook online verkoopkanalen (kunnen) zijn.

De oproep #winkelhier en #kooplokaal klinkt luider dan ooit in tijden waar grote ketens en online marketing machines heel actief en zelfs pusherig overkomen. Daarom wil het stadsbestuur de getroffen handelaars helpen om online aanwezig te zijn: via een website of nog beter met een webshop.

Ook aanwezigheid op de sociale media kanalen is van belang!

Het college van burgemeester en schepenen heeft  daarom op 9 november het premiereglement ‘lokaal en digitaal’ goedgekeurd.

Dit wordt nog voor goedkeuring aan de Gemeenteraad van 24 november voorgelegd.

Het voorstel is om een premie te voorzien van 50% van het factuurbedrag excl. BTW met een maximum van:

  • €1.000,00 voor handelszaken die investeren in een nieuwe webshop;
  • €500,00 voor handelszaken die een nieuwe website lanceren;
  • €500,00 voor handelszaken die zich laten begeleiden voor hun sociale media-kanalen door een professionele dienstverlener.

Dit gaat enkel om kosten voor een nieuwe website of webshop. Reguliere kosten worden niet aanvaard.

Het reglement gaat in op 2 november 2020 en loopt tot eind december 2020.

Facturen worden aanvaard tussen 2 november en 31 december 2020.

Het aanvraagformulier kan worden ingediend tot eind januari 2021. Je vindt het hieronder.

DOWNLOAD HIER HET AANVRAAGFORMULIER

Het stadsbestuur voorziet hiervoor een budget van 15.000 euro.

LEES HIER HET REGLEMENT