Waarom dit verkeersveiligheidsplan ?

  • Scholen, ouders, gemachtigd opzichters, .... hangen aan de alarmbel : moeten er eerst ongelukken gebeuren ?  teveel auto's en zwaar verkeer in de schoolomgevingen
  • Inwoners klagen continu over te druk verkeer én te hoge snelheden in hun straat.
  • Vaststelling in Wervikse kern : veel voorbijrazend en doorgaand verkeer waar niemand iets aan heeft !  Ook onze handelaars niet ....
  • Uit bevragingen en publieksmomenten : durf er een keer iets aan te doen !
  • In sommige straten wordt de fietser letterlijk in de goot geduwd.
  • Ouders stellen : "Ik durf mijn kind in ons centrum niet laten fietsen'".
  • Auto staat nu overal centraal.
  • Alle Wervikse partijen : Verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker is cruciaal !

Daarom gingen we aan de slag met interne en externe experten zoals de heer Jean-Paul Vandewinckele, directeur van Parko en bovenal inwoner van onze stad, en onze politiecommissaris Dominiek Vermont. We legden ons oor te luister en gingen de dialoog aan met belangrijkste mobiliteitspartners zoals de wegbeheerder van de gewestwegen, het Agentschap Wegen en Verkeer, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn,  NMBS/Infrabel en er werd bovenal een stevige inbreng geleverd door de lokale politie.

Na heel wat overleg  zijn we dan ook trots om ons nieuw verkeersplan voor te stellen.

Let wel :  Er is hier nog veel werk aan de winkel :

Proces van advies en informeren.

Hoe wil het bestuur hier te werk gaan ?

Op 3 maart wordt de mobiliteitscommissie geïnformeerd over het plan van het college.

Aan de commissie wordt gevraagd om een advies te geven over zowel de brede mobiliteitsstudie van de experten, als over de keuzes van het college.

We benadrukken nogmaals dat dit de keuzes zijn, waarbij twee zaken vastliggen :

  • We werken met een effectieve fietszone.  Deze werd vastgelegd, maar kan bij interessante en onderbouwde suggesties én een duidelijke meerwaarde naar verkeersveiligheid toe nog bijgestuurd worden.
  • De schoolomgevingen worden aangepakt door ook te werken aan de rijrichtingen.

Vanaf 4 maart worden onderwijsraad en werkgroep verkeersveilige scholen geïnformeerd en kunnen ze hun suggesties meegeven.

Vanaf 4 maart staat de deelwebsite actief.

Je vindt er alle informatie, kaartjes en foto's waar we met dit plan naartoe willen.

Je kunt er zelf je suggesties posten of opmerkingen geven.  Deze opmerkingen zullen sowieso meegenomen worden bij de definitieve beslissing.

Vanaf 04 maart wordt het mailadres verkeersveiligheid@wervik.be actief !

Op 15 maart staat de gemeentelijke mobiliteitscommissie gepland, waar op alle onderdelen een advies zal geformuleerd worden.  Deze commissie wordt bevolkt door : de politieke partijen, experten, handelaars, seniorenverenigingen, brandweer, Agentschap Wegen en Verkeer, ......

Dit advies wordt meegegeven aan het college, dat op deze basis de definitieve invulling van het plan zal maken.

Tijdens de week van 15 maart worden twee facebook live ingepland om de bewoners de kans te geven vragen te stellen en/of suggesties te maken.

Dit definitieve plan wordt dan op de gemeenteraad meegegeven.

Een folder wordt verspreid met de Waarheen met deze definitieve keuzes.

We benadrukken nogmaals dat dit college één centrale opdracht en doel heeft :

"verbeteren van de verkeersveiligheid"

 Niet ten voordele van de één, noch ten nadele van de ander ....  maar er moet iets gebeuren.

Het thema verkeersveiligheid is te lang verwaarloosd gebleven, daarom durven we dit nu aanpakken en gaan we ook iets DOEN !

De perfecte oplossing bestaat niet, het zal voor iedereen even aanpassen zijn in ons gedrag en onze gewoonten.  We blijven zeker openstaan voor goede suggesties en voorstellen als die maar de verkeersveiligheid ten goede komen.